Unidade
Curricular:
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Cultura
Visual
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ECTS:
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6
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Carga
horária:
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4h semana
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Ano Lectivo:
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2014-2015
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Semestre(s):
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1º
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Docente(s):
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Diana V. Almeida
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Objectivos
de aprendizagem:
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Refletir sobre: i) o conceito de visão; ii) as
formações ideológicas do modelo de desenvolvimento neoliberal; iii) a cultura
de consumo e o impacto da publicidade nas políticas de identidade
contemporâneas; iv) modelos de desenvolvimento alternativos.
Ler diversos textos publicitários numa perspetiva multimodal.
Construir diagramas combinando elementos verbais e
visuais: elaborar um poster.
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Conteúdos
programáticos:
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1. Visão como performance cultural
1.2. Subjetividade e experiência(s)
2. Ideologia(s)
2.1. Os 4 Ps
3. Cultura de consumo
3.1. Contexto político-económico
3.2. Ambiguidades
3.2.1. Individualismo e branding da identidade
3.2.2. Hedonismo e temporalidade diferida
3.2.3. O ter pelo ser
3.2.4. Natureza como ciência
3.3. Impactos humanos e ecológicos
4. Modelos de desenvolvimento alternativos vs.
neoliberalismo
4.1. “Tempo profundo” vs. imediatismo
4.2. Sustentabilidade vs. crescimento
4.3. Criatividade vs. reprodutibilidade
4.4. Comunidade vs. competitividade
4.5. Interconexão vs. individualismo
5. Publicidade e marketing
5.1. A indústria publicitária
5.2. Análise multimodal de anúncios publicitários
5.3. As componentes verbal e visual
5.4. Outros sistemas de sentido
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Bibliografia:
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Berger, Artur Asa. The Objects of Affection: Semiotics and Consumer Culture. Nova
Iorque: Palgrave, 2010.
Berger, John. Ways
of Seeing. Londres: Penguin, 2008. [1972]
Debord, Guy. A
Sociedade do Espectáculo. Lisboa: mobilis in mobile, 1991. [1967]
The Economist. Pocket
World in Figures. 2014 Edition. Londres: Profile Books, 2013.
Elkins, James. The
Object Stares Back: On the Nature of Seeing. San Diego: Harcourt, 1997.
[1996]
Finkelstein, Joanne. The Art of Self-Invention: Image and Identity in Popular Visual
Culture. Londres: I. B. Tauris, 2007.
Freeden, Michael. Ideology. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford UP, 2003.
Glaser, Eliane. Get
Real: How to Tell It Like It Is in a World of Illusions. Londres: Fourth
Estate, 2012. [2011]
Klein, Naomi. No
Logo. Lisboa: Relógio de Água, 2002. [2000]
Kress, Gunther and Theo van Leeuwen. Reading Images: The Grammar of Visual
Design. Oxon: Routledge, 2006.
Macy, Joanna e Chris Johnstone. Active Hope: How to Face the Mess We’re in without Going Crazy.
Novato: New World Library, 2012.
Machin, David. Introduction
to Multimodal Analysis. Londres: Bloomsbury, 2010.
Pinto, José M. de Castro. Novo Prontuário Ortográfico. Lisboa: Plátano, 2009.
Sassatelli, Roberta. Consumer Culture: History, Theory and Politics. Londres: Sage,
2013. [2007]
The Story of Stuff. http://storyofstuff.org/
Williamson, Judith. Decoding Advertisements: Ideology and Meaning in Advertising.
Londres: Marion Boyars, 2010. [1978]
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Critérios
de avaliação:
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Presenças – 5%
Participação: discussões na aula, blogue, exercícios
escritos – 20%
Projeto de pesquisa: apresentação oral e poster –
30%
Análise de texto – 20%
Teste final – 25%
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Horário
de atendimento aos alunos:
Sempre que necessitarem, os alunos poderão combinar
com a professora encontros fora do tempo das aulas. É obrigatório combinar
(pelo menos) um encontro para preparação do projeto de pesquisa.
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Requisitos
para inscrição na U.C.:
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A bibliografia é maioritariamente em Inglês, pelo
que os alunos devem ser fluentes nesta língua.
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Observações:
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A cadeira foi desenvolvida em conjunto com um blogue que
contribui para a discussão nas aulas — http://culturvisflul.blogspot.pt/.
Caso haja estudantes que não sejam fluentes em Português,
a cadeira será lecionada em Inglês.
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Course
Unit:
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Visual
Culture
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ECTS:
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6
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Timetable:
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2hs week
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Academic year:
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First cycle
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Semester(s):
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1st
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Professor
(s):
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Diana V. Almeida
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Learning
objectives:
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To reflect upon: i) the concept of vision; ii) the
ideological formations of the neoliberal system; iii) consumerism and the
impact of advertisement in contemporary identity politics; iv) alternative
development models.
To read advertisements in a multimodal perspective.
To build diagrams combining verbal and visual elements:
to make a poster.
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Curriculum content:
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1. Vision as a cultural performance
1.2. Subjectivity and experience(s).
2. Ideology
2.1. The 4 Ps
3. Culture of consumption
3.1. Political and economic context
3.2. Ambiguities
3.2.1. Individualism and the branding of identity
3.2.2. Hedonism and deferred temporality
3.2.3. Having for being
3.2.4. Nature as science
3.3. Human and ecological impacts
4. Alternative models of development vs. neoliberalism
4.1. “ Deep time” vs. immediacy
4.2. Sustainability vs. growth
4.3. Creativity vs. reproducibility
4.4. Community vs. competitiveness
4.5. Interconnection vs. individualism
5. Advertising and marketing
5.1. The advertising industry
5.2. Multimodal analysis of advertisements
5.3. Visual and verbal components
5.4. Other systems of meaning
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Bibliography:
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Berger, Artur Asa. The Objects of Affection: Semiotics and Consumer Culture. New
York: Palgrave, 2010.
Berger, John. Ways
of Seeing. London: Penguin, 2008. [1972]
Debord, Guy. A
Sociedade do Espectáculo. Lisboa: mobilis in mobile, 1991. [1967]
Elkins, James. The
Object Stares Back: On the Nature of Seeing. San Diego: Harcourt, 1997.
[1996]
Finkelstein, Joanne. The Art of Self-Invention: Image and Identity in Popular Visual
Culture. London: I. B. Tauris, 2007.
Freeden, Michael. Ideology. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford UP, 2003.
Glaser, Eliane. Get
Real: How to Tell It Like It Is in a World of Illusions. London: Fourth
Estate, 2012. [2011]
Klein, Naomi. No
Logo. Lisboa: Relógio de Água, 2002. [2000]
Kress, Gunther and Theo van Leeuwen. Reading Images: The Grammar of Visual
Design. Oxon: Routledge, 2006.
Macy, Joanna and Chris Johnstone. Active Hope: How to Face the Mess We’re in without Going Crazy. Novato:
New World Library, 2012.
Sassatelli, Roberta. Consumer Culture: History, Theory and Politics. London: Sage,
2013. [2007]
The Story of Stuff. http://storyofstuff.org/
Williamson, Judith. Decoding Advertisements: Ideology and Meaning in Advertising.
London: Marion Boyars, 2010. [1978]
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Assessment
criteria:
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Attendance – 5%
Participation: class discussions, blog, written
exercises – 20%
Research project: oral presentation and poster – 30%
Text Analysis – 20%
Final test – 25%
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Student
support service - timetable
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Whenever they need, students may ask for extra
meetings outside the regular class time. It is mandatory to have (at least)
one meeting to prepare the research project.
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Admission
requirements to the C. U.:
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The bibliography is mostly in English, so students
have to be fluent in this language.
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Observations:
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The course has been developed with a blog that
contributes to the class discussions.
http://culturvisflul.blogspot.pt/
If there are students who are not fluent in
Portuguese, the course will be held in English.
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