segunda-feira, 16 de março de 2015

Análise de texto_enunciado

“Seeing comes before words. The child looks and recognizes before it can speak.
But there is also another sense in which seeing comes before words. It is seeing which establishes our place in the surrounding world; we explain that world with words, but words can never undo the fact that we are surrounded by it. The relation between what we see and what we know is never settled.
(…)
The way we see things is affected by what we know or what we believe. (…)
[T]his seeing which comes before words, and can never be quite covered by them, is not a question of mechanically reacting to stimuli. (It can only be thought of in this way if one isolates the small part of the process which concerns the eye’s retina.) We only see what we look at. To look is an act of choice. As a result of this act, what we see is brought within our reach — though not necessarily within arm’s reach. To touch something is to situate oneself in relation to it. (Close your eyes, move round the room and notice how the faculty of touch is like a static, limited form of sight.) We never look at just one thing; we are always looking at the relation between things and ourselves. Our vision is continually active, continually moving, continually holding things in a circle around itself, constituting what is present to us as we are.”
 John Berger, Ways of Seeing.

Comente este excerto, sublinhando a complexidade do conceito de visão.

·       Leiam o excerto proposto com atenção e sublinham as ideias-chave; caso tenham dúvidas de vocabulário, consultem um dicionário (ferramenta essencial de trabalho). Antes de começarem a escrever, aconselho-vos a fazerem um esquema com as ideias principais que pretendem desenvolver, de modo a susterem uma argumentação clara. Tenham em atenção a estrutura global (introdução, desenvolvimento e conclusão) e o facto de que cada parágrafo constitui uma unidade de sentido. O processo de revisão é fundamental para que o resultado final obedeça às regras de coesão e coerência. Consultem este post com dicas sobre como realizar uma análise de texto.
·       O trabalho deve ser em formato Word (para eu vos poder dar feedback no próprio texto), com o máximo de 2 páginas. A capa (1 página extra) deverá conter a vossa identificação (primeiro e último nome, como consta no vosso documento de identificação, por favor, de modo a eu saber quem é quem!) e o título do trabalho.  
·       Entreguem por email (culturvis.flul@gmail.com) até 27 de março [data inicialmente proposta foi 24]. Não são aceites trabalhos depois desta data. Recordo que este elemento de avaliação vale 20% no cômputo final.

1 comentário: