“Seeing comes before words. The child looks and recognizes before it can
speak.
But there is also another sense in which seeing comes before words. It
is seeing which establishes our place in the surrounding world; we explain that
world with words, but words can never undo the fact that we are surrounded by
it. The relation between what we see and what we know is never settled.
(…)
The way we see things is affected by what we know or what we believe.
(…)
[T]his seeing which comes before words, and can never be quite covered
by them, is not a question of mechanically reacting to stimuli. (It can only be
thought of in this way if one isolates the small part of the process which
concerns the eye’s retina.) We only see what we look at. To look is an act of
choice. As a result of this act, what we see is brought within our reach —
though not necessarily within arm’s reach. To touch something is to situate oneself
in relation to it. (Close your eyes, move round the room and notice how the
faculty of touch is like a static, limited form of sight.) We never look at
just one thing; we are always looking at the relation between things and
ourselves. Our vision is continually active, continually moving, continually
holding things in a circle around itself, constituting what is present to us as
we are.”
Comente este
excerto, sublinhando a complexidade do conceito de visão.
·
Leiam
o excerto proposto com atenção e sublinham as ideias-chave; caso tenham dúvidas
de vocabulário, consultem um dicionário (ferramenta essencial de trabalho).
Antes de começarem a escrever, aconselho-vos a fazerem um esquema com as
ideias principais que pretendem desenvolver, de modo a susterem uma
argumentação clara. Tenham em atenção a estrutura global (introdução,
desenvolvimento e conclusão) e o facto de que cada parágrafo constitui
uma unidade de sentido. O processo de revisão é fundamental para que o
resultado final obedeça às regras de coesão e coerência.
Consultem este post com dicas sobre como realizar uma análise de
texto.
·
O
trabalho deve ser em formato Word (para eu vos poder dar feedback
no próprio texto), com o máximo de 2 páginas. A capa (1 página extra)
deverá conter a vossa identificação (primeiro e último nome, como consta no vosso
documento de identificação, por favor, de modo a eu saber quem é quem!) e o título do trabalho.
·
Entreguem
por email (culturvis.flul@gmail.com) até 27 de março [data inicialmente proposta foi 24]. Não
são aceites trabalhos depois desta data. Recordo que este elemento de avaliação vale 20%
no cômputo final.
Este comentário foi removido pelo autor.
ResponderEliminar