"Publicity, situated in a future continually deferred, excludes the present and so eliminates all becoming, all development. Experience is impossible within it. All that happens, happens outside it.
The fact that publicity is eventless would be immediately obvious if it did not use a language which makes of tangibility the event in itself. Everything publicity shows is there awaiting acquisition. The act of acquiring has taken the place of all other actions, the sense of having has obliterated all other senses.
Publicity exerts an enormous influence and is a political phenomenon of great importance. But its offer is as narrow as its references are wide. It recognizes nothing except the power to acquire. All other human faculties or needs are made subsidiary to this power. All hopes are gathered together, made homogeneous, simplified, so that they become the intense yet vague, magical yet repeatable promise offered in every purchase. No other kind of hope or satisfaction or pleasure can any longer be envisaged within the culture of capitalism [neo-liberalism].
Publicity is the life of this culture — in so far as without publicity capitalism could not survive — and at the same time publicity is its dream.
Capitalism survives by forcing the majority, whom it exploits, to define their own interests as narrowly as possible. This was once achieved by extensive deprivation. Today in the [so called] developed countries it is being achieved by imposing a false standard of what is and what is not desirable."
John Berger, Ways of Seeing (147-148).
Comente este excerto, tendo em conta, entre outros aspetos que julgar relevantes: i) o tipo de temporalidade ativada pelo discurso publicitário; ii) a centralidade do desejo neste tipo de discurso; iii) a importância económico-política da publicidade no sistema neo-liberal.
- Leiam o excerto proposto com atenção e sublinham as ideias-chave; caso tenham dúvidas de vocubulário, consultem um dicionário (ferramenta essencial de trabalho). Antes de começarem a escrever, aconselho-vos a fazerem um esquema com as ideias principais que pretendem desenvolver, de modo a susterem uma argumentação clara. Tenham em atenção a estrutura global (introdução, desenvolvimento e conclusão) e o facto de que cada parágrafo constitui uma unidade de sentido. O processo de revisão é fundamental para que o resultado final obedeça às regras de coesão e coerência. Consultem este post com dicas sobre como realizar uma análise de texto.
- O trabalho deve ser em formato Word (para eu vos poder dar feedback no próprio texto), com o máximo de 2 páginas. A capa (1 página extra) deverá conter a vossa identificação e o título do trabalho.
- Entreguem por email (culturvis.flul@gmail.com) até 15 de outubro. Não são aceites trabalhos depois desta data. Recordo que este elemento de avaliação vale 20% no cômputo final.
Sem comentários:
Enviar um comentário