segunda-feira, 15 de setembro de 2014

Programa 14-15


 

Unidade Curricular:
Cultura Visual
ECTS:
6
Carga horária:
4h semana
Ano Lectivo:
2014-2015
Semestre(s):
Docente(s):
Diana V. Almeida

 

Objectivos de aprendizagem:
 
Refletir sobre: i) o conceito de visão; ii) as formações ideológicas do modelo de desenvolvimento neoliberal; iii) a cultura de consumo e o impacto da publicidade nas políticas de identidade contemporâneas; iv) modelos de desenvolvimento alternativos.
Ler diversos textos publicitários numa perspetiva multimodal.
Construir diagramas combinando elementos verbais e visuais: elaborar um poster.
 
Conteúdos programáticos:
 
 
1. Visão como performance cultural
1.2. Subjetividade e experiência(s)
 
2. Ideologia(s)
2.1. Os 4 Ps
 
3. Cultura de consumo
3.1. Contexto político-económico
3.2. Ambiguidades
3.2.1. Individualismo e branding  da identidade
3.2.2. Hedonismo e temporalidade diferida
3.2.3. O ter pelo ser
3.2.4. Natureza como ciência
3.3. Impactos humanos e ecológicos
 
4. Modelos de desenvolvimento alternativos vs. neoliberalismo
4.1. “Tempo profundo” vs. imediatismo
4.2. Sustentabilidade vs. crescimento
4.3. Criatividade vs. reprodutibilidade
4.4. Comunidade vs. competitividade
4.5. Interconexão vs. individualismo
 
5. Publicidade e marketing
5.1. A indústria publicitária
5.2. Análise multimodal de anúncios publicitários
5.3. As componentes verbal e visual
5.4. Outros sistemas de sentido
 
Bibliografia:
 
Berger, Artur Asa. The Objects of Affection: Semiotics and Consumer Culture. Nova Iorque: Palgrave, 2010.
Berger, John. Ways of Seeing. Londres: Penguin, 2008. [1972]
Debord, Guy. A Sociedade do Espectáculo. Lisboa: mobilis in mobile, 1991. [1967]
The Economist. Pocket World in Figures. 2014 Edition. Londres: Profile Books, 2013.
Elkins, James. The Object Stares Back: On the Nature of Seeing. San Diego: Harcourt, 1997. [1996]
Finkelstein, Joanne. The Art of Self-Invention: Image and Identity in Popular Visual Culture. Londres: I. B. Tauris, 2007.
Freeden, Michael. Ideology. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford UP, 2003.
Glaser, Eliane. Get Real: How to Tell It Like It Is in a World of Illusions. Londres: Fourth Estate, 2012. [2011]
Klein, Naomi. No Logo. Lisboa: Relógio de Água, 2002. [2000]
Kress, Gunther and Theo van Leeuwen. Reading Images: The Grammar of Visual Design. Oxon: Routledge, 2006.
Macy, Joanna e Chris Johnstone. Active Hope: How to Face the Mess We’re in without Going Crazy. Novato: New World Library, 2012.
Machin, David. Introduction to Multimodal Analysis. Londres: Bloomsbury, 2010.
Pinto, José M. de Castro. Novo Prontuário Ortográfico. Lisboa: Plátano, 2009.
Sassatelli, Roberta. Consumer Culture: History, Theory and Politics. Londres: Sage, 2013. [2007]
The Story of Stuff. http://storyofstuff.org/
Williamson, Judith. Decoding Advertisements: Ideology and Meaning in Advertising. Londres: Marion Boyars, 2010. [1978]
Critérios de avaliação:
Presenças – 5%
Participação: discussões na aula, blogue, exercícios escritos – 20%
Projeto de pesquisa: apresentação oral e poster – 30%
Análise de texto – 20%
Teste final – 25%
Horário de atendimento aos alunos:
Sempre que necessitarem, os alunos poderão combinar com a professora encontros fora do tempo das aulas. É obrigatório combinar (pelo menos) um encontro para preparação do projeto de pesquisa.
 
 
Requisitos para inscrição na U.C.:
A bibliografia é maioritariamente em Inglês, pelo que os alunos devem ser fluentes nesta língua.
Observações:
A cadeira foi desenvolvida em conjunto com um blogue que contribui para a discussão nas aulas — http://culturvisflul.blogspot.pt/.
 
Caso haja estudantes que não sejam fluentes em Português, a cadeira será lecionada em Inglês.

 


 

Course Unit:
Visual Culture
ECTS:
6
Timetable:
2hs week
Academic year:
First cycle
Semester(s):
1st
Professor (s):
Diana V. Almeida

 

Learning objectives:
To reflect upon: i) the concept of vision; ii) the ideological formations of the neoliberal system; iii) consumerism and the impact of advertisement in contemporary identity politics; iv) alternative development models.
To read advertisements in a multimodal perspective.
To build diagrams combining verbal and visual elements: to make a poster.
Curriculum content:
1. Vision as a cultural performance
1.2. Subjectivity and experience(s).
 
2. Ideology
2.1. The 4 Ps
 
3. Culture of consumption
3.1. Political and economic context
3.2. Ambiguities
3.2.1. Individualism and the branding of identity
3.2.2. Hedonism and deferred temporality
3.2.3. Having for being
3.2.4. Nature as science
3.3. Human and ecological impacts
 
4. Alternative models of development vs. neoliberalism
4.1. “ Deep time” vs. immediacy
4.2. Sustainability vs. growth
4.3. Creativity vs. reproducibility
4.4. Community vs. competitiveness
4.5. Interconnection vs. individualism
5. Advertising and marketing
5.1. The advertising industry
5.2. Multimodal analysis of advertisements
5.3. Visual and verbal components
5.4. Other systems of meaning
Bibliography:
Berger, Artur Asa. The Objects of Affection: Semiotics and Consumer Culture. New York: Palgrave, 2010.
Berger, John. Ways of Seeing. London: Penguin, 2008. [1972]
Debord, Guy. A Sociedade do Espectáculo. Lisboa: mobilis in mobile, 1991. [1967]
Elkins, James. The Object Stares Back: On the Nature of Seeing. San Diego: Harcourt, 1997. [1996]
Finkelstein, Joanne. The Art of Self-Invention: Image and Identity in Popular Visual Culture. London: I. B. Tauris, 2007.
Freeden, Michael. Ideology. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford UP, 2003.
Glaser, Eliane. Get Real: How to Tell It Like It Is in a World of Illusions. London: Fourth Estate, 2012. [2011]
Klein, Naomi. No Logo. Lisboa: Relógio de Água, 2002. [2000]
Kress, Gunther and Theo van Leeuwen. Reading Images: The Grammar of Visual Design. Oxon: Routledge, 2006.
Macy, Joanna and Chris Johnstone. Active Hope: How to Face the Mess  We’re in without Going Crazy. Novato: New World Library, 2012.
Sassatelli, Roberta. Consumer Culture: History, Theory and Politics. London: Sage, 2013. [2007]
The Story of Stuff. http://storyofstuff.org/
Williamson, Judith. Decoding Advertisements: Ideology and Meaning in Advertising. London: Marion Boyars, 2010. [1978]
Assessment criteria:
 
 
Attendance – 5%
Participation: class discussions, blog, written exercises – 20%
Research project: oral presentation and poster – 30%
Text Analysis – 20%
Final test – 25%
Student support service - timetable
Whenever they need, students may ask for extra meetings outside the regular class time. It is mandatory to have (at least) one meeting to prepare the research project.
Admission requirements to the C. U.:
The bibliography is mostly in English, so students have to be fluent in this language.
Observations:
The course has been developed with a blog that contributes to the class discussions.
http://culturvisflul.blogspot.pt/
 
If there are students who are not fluent in Portuguese, the course will be held in English.

 

 

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